У минулому, завдяки народній депутатці Юлії Овчинніковій та урядовому екокомітету, за законопроект 5202 “Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель” у парламенті не проголосували.
Утім, це означало, що колись проект закону доопрацюють і подадуть знову. І це сталось. І знаєте, що? У новому варіанті законопроекту ще більше загроз для довкілля та корупційних схем:
-береги річок можна забудовувати й розорювати
-зрошенням і осушенням територій займатимуться нові недержавні структури, які звільняються від отримання дозволів, ведення звітності та податків.
Новий законопроект 5202-д запроваджує правовий статус так званих організацій водокористувачів. Їм надаватиметься практично монопольне право розпоряджатись об’єктами меліорації. При цьому, їх не зобов’язуватимуть створювати та погоджувати будівельні проекти, а також отримувати спецдозволи на водокористування. Отже, вони не будуть вести облік спожитої води, не звітуватимуть, зможуть безконтрольно постачати воду кому завгодно.
В умовах зміни клімату заволодіти й контролювати всю систему зрошення, можливо, навіть «крутіше», ніж займатись вільним продажем земель. Адже кожен, хто придбає сільськогосподарські землі перетвориться на заручника, який муситиме заплатити будь-яку ціну організаціям водокористувачів, щоб щось виростити.
За законопроектом, доля природних екосистем більше нікого не хвилює. Хочуть організації водокористувачів осушувати Полісся під видобуток бурштину й торфу? Будь ласка. Хай і знищить таке безконтрольне осушення унікальні заповідні та Смарагдові території, хай і береги всіх зарегульованих у минулому річок обростуть котеджами або стануть засипаними агрохімікатами орними землями.
І на десерт: організації водокористувачів зможуть викачувати стільки води, скільки заманеться.
Цей законопроект є, можливо, найбільш небезпечною ініціативою, яка прискорить темпи опустелювання в Україні, а також глобальні зміни клімату.
Ми звернулись до екологічного та антикорупційного комітетів Верховної ради з проханням не допустити ухвалення цього законопроекту. Також його аналіз ми передали до Постійного комітету рамкових конвенцій ООН із запобігання змінам клімату та з боротьби з опустелюванням.
Детальніше:
За початковою ідеєю, законопроект виглядав позитивно: він описує створення організацій водопостачання, багато в чому схожих на ОСББ. Однак, окрім цієї благородної мети, законопроект містить низку критично негативних змін, викладених переважно в прикінцевих та перехідних положеннях. Більшість з них взагалі не стосується створення організацій водокористувачів, переслідуючи, очевидно, інші цілі.
Законопроект 5202-д дозволяє водозабір з водних об’єктів незважаючи на їх стан, наповненість, наслідки для біорізноманіття/екосистем та інших водокористувачів (зокрема питного водопостачання населених пунктів). Якщо з якихось причин у водному об’єкті недостатньо вод для задоволення всіх потреб меліоративної системи, стаття 20 п.6 дозволяє продовжити викачування вод, але лише для потреб власників даної меліоративної системи.
За п.5 ст.20, організація водокористувачів не зобов’язана мати спецдозволи на водокористування. З одного боку, це дещо компенсується зобов’язанням мати дозволи на спецводокористування всіх власників земельних ділянок, які хочуть отримати воду. З іншого, цей механізм ніяк не враховує втрати в системі, які можуть бути дуже великі. Також якщо сама організація буде займатись нелегальними поставками вод – довести це буде надзвичайно складно, оскільки без спецдозволу організація водокористувачів не зобов’язана вести облік вод, відібраних з джерела водозабору.
Новий законопроект 5202-д:
- Виключає канали зрошувальних та осушувальних систем з поняття «водні об’єкти» і навіть з понять «штучні водні об’єкти» та «поверхневі води», і відповідно зі сфери дії Водного кодексу. Багато річок в минулому були частково або повністю каналізовані, їхні береги більше не матимуть прибережної захисної смуги, їх можна буде вільно розорювати й забудовувати.
- Виводить меліоративні трубопроводи (тобто все постачання води для зрошення трубами) зі сфери дії закону «Про трубопровідний транспорт». Але при цьому, за законопроектом, трубопроводи меліоративних систем навіть не відносяться до об’єктів будівництва! Тобто містобудівна документація, ОВД і дозволи архбудконтролю для них більше не потрібні.
- Виводить створення меліоративних систем за рамки Закону України «Про ОВД», залишаючи замість проведення оцінки впливу, лише беззмістовне твердження, що не несе юридичного навантаження: «врахування раціонального використання природних ресурсів і ефективної охорони навколишнього природного середовища». Також скасовується раніше обов’язкова норма, що документація має містити довідку про екологічні наслідки запроектованої діяльності;
- Виключає меліорацію земель зі сфери компетенції центральних органів виконавчої влади та з державної політики у сфері розвитку водного господарства, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів. Тож жодної звітності, натомість – таємна робота закритої, недержавної організації.
- Виключає з компетенції Кабміну затвердження проектів будівництва та модернізації меліоративних систем, проведення їх експертиз та права на заборону/обмеження будівництва таких систем. А також здійснення контролю за додержанням законодавства з питань меліорації земель. Виключає встановлення єдиного порядку на введення в експлуатацію меліоративних систем.
- Вносить в ЗУ «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» безоплатну передачу меліоративних систем з державної у комунальну власність.
- Запроваджує приватну власність на меліоративні системи, а також спрощені механізми виводу державних та комунальних меліоративних систем в приватну власність. За цими механізмами зацікавлені сторони зможуть легко приватизувати колосальну кількість радянських меліоративних систем.
- Дозволяє нелімітоване та некероване створення приватних меліоративних систем.
- Забирає в центрального органу виконавчої влади право на проведення екологічної експертизи проектів державних програм меліорації земель, проектної документації на будівництво меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури, проектів нормативно-правових актів та методичних документів з питань меліорації земель.
- Проектування меліоративних систем більше не повинно здійснюватись спеціалізованими кваліфікованими організаціями та проходити експертизи проектів. Роботи з будівництва більше не обов’язково мають виконуватись спеціалізованими кваліфікованими організаціями. Замовник і виконавець більше не зобов’язуються дотримуватись проекту будівництва. Більше того, створення меліораційних систем навіть не зобов’язане мати проект!
- До ЗУ «Про Державний земельний кадастр» запроваджується дивне формулювання, за яким до державного земельного кадастру, окрім переліку земель, також мають входити меліоративні мережі та їх частини. Тобто автори законопроекту намагаються віднести трубопровідні системи, водні об’єкти, насосні станції та ін. до категорії земель. Крім того, викладені в законопроекті формулювання вказують на пріоритетність меліоративних систем над земельними ділянками! Ідеться про спробу заволодіти не лише меліоративними системами як гідротехнічними об’єктами, але й землями під ними.
У доопрацьованому законопроекті не усунули небезпечні для природи, водних об’єктів та водозабезпеченості територій та населення норми. Законопроект створює умови для неконтрольованого виснаження водних ресурсів з подальшим опустелюванням. В умовах стрімких змін клімату, водні ресурси стрімко скорочуються. Наявні прісноводні ресурси є вичерпними, зникаючими та вкрай цінними. Наслідки від ухвалення цього законопроекту у вигляді вичерпання прісних вод необхідних для потреб населення, опустелювання та втрати сільськогосподарських територій, можуть бути катастрофічними.