Пам’ятаєте, ми писали про те, що одна з ділянок майбутньої Київської обхідної дороги планується прямо посеред лісу? І що для побудови цієї дороги необхідно знищити
40 гектарів лісів та боліт. Так-от, ми помилялися.
На момент тієї публікації документації на Київську обхідну дорогу не було, були лише окремі карти. Але нещодавно Укравтодор опублікував звіт з ОВД і розкрив технічні деталі будівництва. Згідно з даними Укравтодору, для будівництва ділянки Київської обхідної дороги від траси “Київ-Ковель” до траси “Київ-Чоп” необхідно буде знищити 93 гектари лісу. А не 40, як ми прикидали.
Звісно, альтернативу – прокласти дорогу полями, а не лісом – автодорівці не розглядали. Навіщо ускладнювати життя, намагаючись отримати погодження десятків землекористувачів. Тим паче, мова йде про “Велике будівництво” – президентську програму, яку потрібно виконувати якнайшвидше.
Але найцікавіше – це обіцянки Укравтодору. Ще в квітні чиновники обіцяли замість кожного зрубаного дерева посадити нове, а також облаштувати дорогу сучасними переходами для тварин.
Звісно, висадка нових дерев не компенсує знищення вже існуючих лісів. Але приємно, що чиновники скрупульозно порахували дерева, що будуть вирубані (105501 дерево і чагарник), і планують висадити таку ж кількість у смузі відведення нової дороги.
З переходами для тварин ситуація менш райдужна. Київська обхідна дорога розділить навпіл лісовий масив площею 15 тисяч гектарів між селами Пилиповичі, Плахтянка, Козинці та Лісне. Для більшості ссавців, земноводних та інших груп тварин це може бути катастрофою, адже дорога за периметром буде обтягнута сіткою. Класичний приклад фрагментації екосистеми.
Саме для цього необхідні переходи для тварин. Укравтодор планує три великих переходи, які одночасно будуть мостами або естакадами через річки Мокра, Буча та Мислін. Чи достатньо цього? Чи будуть тварини користуватися цими переходами? Чи розташовані вони в правильному місці?
Відповіді на всі ці питання могли б дати науковці. Але жодних досліджень щодо фрагментації Укравтодор не замовляв. Досвід Польщі свідчить, що кількість і якість цих переходів може бути недостатньою. Для прикладу, польські дослідники вважають за необхідне проектувати в суцільних лісових масивах по одному переходу для середніх тварин (на кшталт козулі) на кожний кілометр шляху.
Надзвичайно важливим є і те, як саме виглядатиме перехід, чи будуть тварини вважати його безпечним. Для прикладу, щодо переходів над річками Мокра та Мислін автодорівці планують почистити русла річок у радіусі 100 метрів навколо дороги. Вірогідно, такі роботи не сприятимуть “природному” вигляду переходу для тварин (яка козуля в здоровому глузді піде в якусь незрозумілу дірку під шумною трасою?).
На жаль, “екологічні” обіцянки Укравтодору поки що виглядають косметичними і є недостатніми для проекту такого масштабу. Ми вже відправили до Міндовкілля наші зауваження до цього кейсу з ОВД. Сподіваємося, висновок відомства буде на користь природи.