Посібник був підготовлений польською громадською організацією Pracownia na rzecz Wszystkich Istot (2011).
Про що книга?
У цій публікації автори підготували стислий виклад знань щодо методів охорони амфібій на різних етапах дорожніх інвестицій, спираючись на власний досвід та багаті досягнення європейських країн. Намір авторів полягав у створенні як цінного інструменту для негайного практичного використання, так і відправної точки для подальших дискусій щодо ефективної охорони земноводних та, зрештою, розробки «добрих практик», оптимально пристосованих до місцевих умов.
В чому полягає проблема?
Практика показує, що під час будівництва доріг земноводні масово гинуть на будівельних майданчиках або у відкритих дренажних системах,
а їх оселища й міграційні шляхи безповоротно руйнуються. За відстуності впровадження компенсаційних заходів, постійне розширення дорожньої мережі може мати значний вплив на стан популяції всіх аборигенних видів земноводних, включаючи рідкісні та ті, що підлягають охороні у всій Європі.
Ефективна охорона земноводних вимагає насамперед усвідомлення важливості проблеми та зміни менталітету серед представників суб’єктів, що беруть участь у плануванні, розробці та здійсненні інвестицій з будівництва доріг. Ще одним ключовим елементом є просування спеціалізованих знань та впровадження багаторічного європейського досвіду в галузі охорони земноводних при дорожніх інвестиціях.
Основні тези:
- Перед плануванням дорожніх проектів необхідне здійснення інвентаризації земноводних щонайменше протягом одного повного дослідницького сезону. Оптимально проводити дослідження як мінімум два сезони – це гарантує, що інформація, отримана в нетиповий сезон (наприклад, надзвичайно холодний та/або надзвичайно сухий), буде доповнена.
- При здійсненні оцінки впливу проекту на довкілля варто враховувати, що збір польових даних під час шлюбного періоду земноводних забезпечує близько 70–80% інформації, необхідної для визначення статусу їх популяції, і практично 100% інформації, необхідної для точного визначення кількості дорослих особин.
- При проведення інвентаризації земноводних у зв’язку з дорожніми інвестиціями слід враховувати типові відстані їх міграції.
- Під час планування дорожніх інвестицій необхідно враховувати, що будь-яке втручання у водойми протягом весни є неприйнятним з точки зору захисту земноводних і може завдати значної шкоди їх популяціям.
- В ході дорожнього будівництва всі водойми, розташовані в смузі доріг, знищуються, або – в кращому випадку – їх поверхня зменшується, у звязку з цим необхідним є створення компенсаційних водойм для земноводних. Компенсаційні водойми повинні бути створені перед початком будівництва дороги.
Трохи історії:
У 1968 році в регіоні Цюріха розпочалася перша європейська акція огородження доріг та вилову мігруючих земноводних, а в 1969 році тут був побудований перший у світі тунель під дорогою для амфібій.
Пізніше робота з охорони міграційних шляхів земноводних широко проводилася в Німеччині та Великобританії. Зростаючий інтерес до проблеми смертності земноводних на дорогах призвів у 1989 р. до організації міжнародної “Конференції жаб’ячих тунелів” у Німеччині. Її результатом стала публікація першої в Європі, а можливо й у світі присвяченої цьому питанню книги «Земноводні та дороги» (Langton 1989).
Завантажити посібник можна тут: Посібник з охорони земноводних. Охорона диких тварин у проектуванні дорожніх інвестицій. Проблеми та хороші практики
Переклад публікації здійснено у рамках польсько-українського проекту «Запобігання шкідливому впливу планованої діяльності на біорізноманіття територій мережі Емеральд в Україні завдяки участі в процедурах оцінки впливу на довкілля (ОВД)», що реалізується Фундацією Природна Спадщина (Fundacja Dziedzictwo Przyrodnicze) та Українською природоохоронною групою. Проект співфінансується Польсько-Американським Фондом Свободи в рамках програми RITA – «Зміни в регіоні», яку реалізує Фонд «Освіта для демократії».