6 жовтня Кабмін схвалив законопроект про посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти довкілля*. Цим документом пропонуються зміни до Кримінального кодексу. Деякі з них мають пряме відношення до незаконних рубок в Україні.
Наразі відповідальність за незаконну рубку передбачена Адміністративним та Кримінальним кодексами. Нарубав небагато – адмінка, нарубав побільше – кримінал. Але є одне але: у законодавстві майже ніде не сказано, яка ж саме рубка є незаконною.
Офіційна статистика фіксує як незаконні тільки рубки без документів (їх ще називають самовільними).
Але якщо документи є, але не всі? Або якщо це рубка з документами, але порушені інші вимоги законодавства (наприклад, рубка у сезон тиші)? Логічно, що це також незаконна рубка. Однак найчастіше такі випадки якщо і доходять до суду, то кваліфікуються як «службова недбалість». Адже визначення «незаконної рубки» у законодавстві відсутнє.
Проблема в тому, що серед усіх незаконних рубок в Україні самовільні рубки складають мізерну частину. Більша частина незаконних рубок в Україні проводиться лісгоспами і на них наявні усі чи більшість необхідних документів. Але недоліки законодавства (хоча і не тільки вони) дозволяють лісгоспам уникати відповідальності за такі зловживання.
Тепер про розроблений Міністерством захисту довкілля законопроект. У Кримінальному кодексі замість старої статті 246 «Незаконна порубка лісу» з’являються дві статті – 246 та 246-1. Одна з них дає визначення «незаконної рубки», прирівнюючи її до рубки без жодних документів. Друга, під назвою «Порушення правил заготівлі деревини…», чітко встановлює відповідальність за незаконні рубки «з документами».
Що позитивного несе цей законопроект? Нарешті з’являється стаття, під яку підпадають масові незаконні рубки, що їх проводять лісгоспи по всій Україні, з досить суворою відповідальністю – серйозні штрафи, обмеження чи позбавлення волі до семи років.
Але є і негатив. По-перше, поняття «незаконна рубка» звужують до рубки без жодних документів. Це дасть змогу лісгоспам і далі розказувати, що вони не займаються незаконними рубками, а лише «порушують правила заготівлі деревини». Українська влада і далі продовжить звітувати про низький рівень незаконних рубок. Виправити це доволі просто: статтею 246 передбачити відповідальність за самовільні рубки, а статтею 246-1 – саме за рубки незаконні. Або ж об’єднати обидві статті.
По-друге, досить дивно, що у статті 246 про самовільні рубки до переліку тяжких наслідків відносяться «зміна русла річки» та інші подібні речі. В Україні переважна більшість самовільних рубок – це рубки декількох дерев, що навряд впливає на русло річки чи зміну ландшафту. В той же час, незаконні рубки «з документами» саме так і впливають на довкілля. Виправити цей недолік також нескладно – потрібно лише перенести абзац про тяжкі наслідки зі статті 246 до статті 246-1.
У підсумку: чудово, що законопроект схвалений Кабміном. Надалі він буде зареєстрований у Верховній Раді. Якщо прибрати згадані вище недоліки та оперативно його ухвалити – законопроект стане чудовим кроком у боротьбі з незаконними рубками в Україні.
*Примітка: назва законопроекту – «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти довкілля».