Українські природоохоронці звертаються до влади з вимогою переглянути державну політику щодо виключення росії та білорусі зі складу учасників міжнародних екологічних угод на користь виключення держав-агресорів лише зі складу керівних органів таких угод.
За даними Міндовкілля, за останній рік росію виключили або намагалися виключити з низки міжнародних екологічних угод. Приміром, державу виключили зі складу членів Процесу «Ліси Європи». Або ж на початку минулого року міністерство направило запит до Борислава Сандова, заступника Прем’єр-міністра з питань кліматичної політики з вимогою ініціювати процес виключення рф з Конвенції про захист Чорного моря від забруднення. Аналогічні запити були надіслані щодо Конвенції про охорону та використання транскордонних водотоків та міжнародних озер, Протоколу про воду та здоров’я до Конвенції, Конвенції про транскордонне забруднення повітря на великі відстані, Віденської Конвенції про охорону озонового шару, Конвенції про охорону біологічного різноманіття, Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення тощо.
Уже понад рік здійснюються заходи щодо виключення росії з міжнародних природоохоронних договорів. Водночас подібна діяльність щодо Білорусі здійснюється не так активно, хоча ця країна-посіпака росії також має нести відповідальність за порушення своїх зобовʼязань за міжнародними екологічними угодами. Однак, виключати рф та білорусь зі складу учасників міжнародних екологічних угод не зовсім правильно, бо:
– якщо агресори вже виключені зі складу учасників конвенції, то знайти механізм, щоб примусити їх виконати положення цієї конвенції, досить складно. Як правило, це стає можливим тільки за наявності домовленостей між країнами про міжнародне співробітництво та взаємну допомогу в правозастосуванні. По суті: ми не в складі учасників – нічого нікому не зобов’язані;
– притягнення росії чи білорусі до відповідальності за порушення положень конвенцій, з яких вона була виключена, потребуватиме дуже багато часу (ідеться про юридичні дослідження, збір доказів і ведення переговорів з росією), адже швидкі механізми, що передбачаються та гарантуються безпосередньо конвенціями, будуть втрачені.
Але можна виключити росію/білорусь саме з керівних органів конвенцій. Це сприятиме:
- Зменшенню впливу цих держав на ухвалення рішень; забезпеченню об’єктивності в ухваленні рішень.
- Збереженню довіри до конвенцій та їх ефективності.
- Підсиленню контролю: якщо агресори не дотримуються положень конвенцій, то їх виключення з керівних органів забезпечить суворіший контроль за дотриманням правил та зобов’язань, встановлених у конвенціях.
- Усвідомленню інших країн, що порушення правил конвенцій не буде прийнятним і безкарним.
Росія та білорусь мають бути притягнені до відповідальності, зокрема за порушення зобовʼязань за міжнародними екологічними угодами, і саме цьому має сприяти державна політика. Природоохоронці України закликають Міндовкілля, Міністерство закордонних справ та Кабмін переглянути державну політику: виключити росію та білорусь зі складу керівних органів – не зі складу учасників міжнародних екологічних угод. Адже найбільш ефективним видається позбавлення рф та білорусі можливості впливати на рішення саме керівних органів конвенцій.