Брустурянський лісгосп, що на Закарпатті, – це той, де з десяти санітарних рубок дев’ять незаконних. Тамтешні лісівники почали будувати нову лісову дорогу на схилах гори Дурня.
Навіщо її будують? Щоб рубати гірські ліси, куди раніше без дороги не можна було дістатися. Ця дорога – це суцільна вирубка на понад 3600 кубометрів деревини. А є ще навколишні ліси. За документами, будівництво відкриє доступ у майже 500 га раніше не доступних для рубок лісів.
Масштаб трагедії добре видно із супутника (на ілюстрації нижче). Нова лісова дорога будується на схилі, усе ще вкритому лісом. Там вже давно не було серйозних рубок. Натомість усі сусідні схили давно лисі: бо там повно лісових доріг.
Важливо, що всі ці ліси за документами є «протиерозійними». Тобто планові рубки там заборонені. Але Брустурянському лісгоспу все одно.
Це далеко не єдина нова лісова дорога в Карпатах. Нещодавно ДП «Ліси України» знову радісно повідомили, що найближчим часом вони планують збудувати в Карпатах 160 км нових лісових доріг!
Лісівники вже навіть не роблять вигляд, що дороги потрібні для боротьби з пожежами чи шкідниками. Тепер вони прямо кажуть, що дороги – це нові рубки гірських лісів. І навіть апелюють до «проєвропейського вектору розвитку».
У багатьох західних країнах вже давно ведуться дискусії на тему так званих roadless areas – ділянок дикої природи без доріг. В Україні ж лісові дороги ніяк не регулюються і навіть не проходять оцінку впливу на довкілля. Ба більше, у 2019 депутати зазначили, що лісових доріг у Карпатах має ставати дедалі більше!
Які рішення? Питання можна врегулювати на рівні парламенту, заборонивши будівництво нових лісових доріг. Особливо в Карпатах. На жаль, поки широкої підтримки в такої ідеї немає. Натомість є лісорубні законопроєкти, як-то 9516, з великим шансом на ухвалення.