Із сайту «Prozorro» нам стало відомо про оголошення тендеру на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво частини Великої кільцевої автомобільної дороги навколо Києва на ділянці між Житомирським і Одеським шосе.
Згідно з технічним завданням, виконавець зокрема має розробити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок під будівництво дороги. Окремим етапом буде клопотання до Київської ОДА на збір матеріалів про ці ділянки.
Ми переглянули найновішу схему будівництва кільцевої автодороги. Як виявилося, виділений 500-метровий коридор, у межах якого буде спроектоване точне проходження дороги, проходить серед території в межах проектованого НПП «Приірпіння та Чернечий ліс». Зокрема, ідеться про частини кварталів 5, 9, 11-12, 59-60, 66, 72, 195-202 Боярського лісництва та 248, 253-254, 265-266, 279, 293-294, 308 Плесецького лісництва Боярської лісової дослідної станції.
Серед іншого, дорога має пройти між найціннішими старовіковими лісовими заказниками Київщини – “Дзвінківським” і “Жорнівським”, назавжди розділивши популяції тварин між ними. Також лорога перетне смарагдову територію “Долна річки Ірпінь”, що є важлими міграційним коридором для багатьох видів тварин.
Зважаючи на це, ми просимо врахувати пропозиції щодо збору матеріалів про земельні ділянки, на яких будуватимуть дорогу:
1) розглядати земельні ділянки під будівництво виключно за межами територій лісового фонду. Зокрема, за межами вищезгаданих лісових кварталів ВП НУБіП України «Боярська ЛДС», які мають увійти до складу проектованого НПП «Приірпіння та Чернечий ліс». Створення нацпарку пропонується в Регіональній програмі розвитку природно-заповідного фонду Київської області «КИЇВЩИНА ЗАПОВІДНА» на 2017-2020 роки. Окремі з цих кварталів мають увійти до складу найбільш цінної заповідної зони проектованого НПП;
2) при відборі ділянок в межах затвердженого 500-метрового коридору віддавати пріоритет тим територіям, які вже зазнали значного антропогенного впливу, щоб мінімізувати сукупну площу природних і напівприродних територій, які будуть порушені при будівництві кільцевої дороги.
При розробці проєкту ми рекомендуємо використати підходи, які зменшать негативний вплив на довкілля. Приміром, варто застосувати біопереходи надземного або підземного типу в місцях перетину планованої дороги з основними науково визначеними шляхами міграції тварин.
Враховуючи вимоги Угоди про асоціацію Україна-ЄС, рекомендуємо використати досвід країн ЄС, щоб мінімізувати фрагментацію оселищ і зберегти міграційні шляхи та інші об’єкти «Зеленої інфраструктури» при будівництві автодоріг державного та міжнародного значення. Радимо скористатись посібником «The Roads and Wildlife Manual».
Ми розуміємо важливість та необхідність утілення цього проєкту. Утім, хочемо запобігти негативним наслідкам будівництва обхідної дороги, які можуть бути критичними для життя кожного з нас. Незайманої природи в Україні лишилося дуже мало. Однак від її збереження залежить збереження і нас самих. Адже саме дика природа забезпечує всі базові життєві потреби людини (чисте повітря, прісна вода, більшість продуктів харчування). Ми направили наші рекомендації до Київської обласної державної адміністрації та Служби автомобільних доріг у Київській області, та сподіваємося на будівництво Великої кільцевої автодороги з урахуванням інтересів природи.