Сьогодні екологічний комітет Верховної Ради більшістю голосів підтримав законопроект №9136. Депутати кажуть, що планують “удосконалити” управління заповідними територіями. Ми проаналізували текст. І… Ви вже здогадалися, там все дуже погано.
У законопроекті купа норм, які не матимуть жодного практичного впливу. Але серед них заховані дві-три, заради яких, можливо, цей законопроект і розроблявся.
По-перше, депутати пропонують, щоб штучні заповідні території загальнодержавного значення скасовувалися не рішенням Президенту, як зараз, а рішенням Кабміну.
Нагадаємо, що штучні заповідні території – це усілякі ботсади, дендропарки, парки-пам’ятки і так далі. Наприклад, у Києві це штучні заповідні території загальнодержавного значення – це Аскольдова Могила, парк “Нивки”, парк Шевченка, обидва великих київських ботсади, Володимирська гірка, Маріїнський парк, Сирецький гай, Феофанія і багато чого іншого.
По-друге, на скасування або зменшення площі заповідних територій обов’язково необхідне погодження Міндовкілля. Депутати планують зробити таке погодження формальним. Тобто якщо документи оформлені правильно – то міністерство не зможе відмовити.
По-третє, в окремих випадках рішення про скасування заповідних територій будуть приймати органи, які створили цю заповідну територію. В Україні це часто органи, які приймали рішення ще за радянських часів і яких зараз просто не існує.
Які наслідки? Законопроект удосконалює дерибан заповідних територій! Депутати планують прибрати два провідні запобіжники, які перешкоджали скасуванню заповідних об’єктів – погодження Міндовкілля та рішення Президента.
Законопроект може створити хаос, у якому малозрозумілі органи чи сам Кабмін втиху прийматимуть рішення про скасування заповідних територій, а окремі сумлінні працівники Міндовкілля навіть не матимуть змоги відмовити.
Депутати пропонують “запобіжник”, який начебто має захистити заповідні території. Але цей запобіжник – зміни у Земельний кодекс – стосуватиметься лише штучно створених територій. “Запобіжники” щодо інших і пропонують додати між першим та другим читання, але це потребуватиме змін в інші статті та закони, що є неможливими по регламенту.
На жаль, Міндовкілля законопроект не тільки підтримало, але й активно захищало на засіданні комітету. Низка депутатів комітету, зокрема Юлія Овчинникова та Олена Криворучкіна, виступили проти законопроекту, звернувши увагу на ризики для природоохоронних територій.
Сподіваємося (хоча мабуть марно), що депутати все ж не голосуватимуть за дерибан заповідної природи України!