Кілька місяців тому ми писали про те, що Міндовкілля нарешті почало видавати адекватні висновки з ОВД рубок лісу. А точніше – направляти на додаткову ОВД ті лісгоспи, які оцінювали вплив рубок на біорізноманіття лише формально.
Але все хороше колись закінчується. І через півроку якісної роботи Міндовкілля знову почало робити щось дуже дивне.
4 листопада Міністерство видало позитивний висновок з ОВД Дубровицькому лісгоспу, що на Рівненщині. Це був не перший раз, коли Дубровицький лісгосп проходив ОВД. Минулого разу, усього лише пів року тому, Міністерство справедливо вирішило, що цей лісгосп неякісно оцінив вплив рубок лісу на біорізноманіття, і направило його на додаткову ОВД.
Але новий звіт з ОВД Дубровицького лісгоспу від старого принципово не відрізняється. Жодних нових досліджень, жодних адекватних методик оцінювання впливу на довкілля. Здавалося б, цього разу дозволяти рубки також не можна. Але кому потрібна та логіка?
А ось ще кілька лісгоспів – Рівненський, Клеванський, Коростишівський АПК. Їхні звіти з ОВД не витримують жодної критики. Протягом останніх пів року всі сусідні лісгоспи, які розробляли такі ж неякісні звіти з ОВД, були направлені на додаткову ОВД. Але ці три якимось дивом отримали позитивні висновки з ОВД.
Дозволивши рубки, Міністерство ще й встановило дуже дивні обмеження на них. Наприклад, для Клеванського лісгоспу чиновники прописали таку еколочну умову:
“не дозволяється здійснювати плановану діяльність (тобто рубки) на ділянках, на яких не було проведено досліджень щодо впливу планованої діяльності на грунтовий покрив, гідрологічні об’єкти, біорізноманіття”.
Звучить чудово, так? Але фактично такі дослідження в принципі не були проведені. Якщо ж мова лише про польові дослідження, то зі звіту з ОВД взагалі неможливо встановити, де саме вони проводилися.
Або екологічна умова для Рівненського лісгоспу. Якщо її перекласти з канцелярської мови, то вона звучатиме так: “Забороняється вирубувати сосни, берези та осики у заболочених лісах”. Інакше кажучи, вільхи рубати можна, дуби можна, а сосни – ні. Можливо, чиновники бачать у цьому логіку. Але не ми.
Чому ж Міндовкілля почало видавати позитивні висновки тим, кого лише пів року тому “розвертало” на додаткову ОВД? Варіантів декілька.
Можливо, хтось вирішив, що законом жодні “додаткові” ОВД не передбачені. Можливо, фірми, які розробляють звіти з ОВД, нарешті знайшли підхід до міністерства. Можливо, обидва варіанти одразу.
Що варто було зробити Міністерству? Встановити дійсно ефективні екологічні обмеження на рубки. Або ж взагалі визнати рубки недопустимими. Але цього так і не сталося.
Тож за майже чотири роки існування процедури ОВД Міндовкілля так і не спромоглося адекватно використовувати цей інструмент. Замість запобігання негативному впливу на ліси, чиновники й далі керуються логікою, незрозумілою простим смертним.
P.S. Особливо цинічно позиція Міндовкілля виглядає на фоні всіх кліматичних перемовин і домовленостей. На словах одне, на ділі – інше.