Обмеження права доступу до публічної інформації екологічного змісту несе 100% позитивний вплив на інтереси всіх зацікавлених сторін. Так розмірковує Мінцифри в пояснювальній записці до проєкту постанови Кабміну, який має захистити публічні дані під час воєнного стану.
!Утім, пропоновані зміни виходять за межі захисту стратегічно важливої інформації, обмежуючи права громадян на доступ до екоінформації, втаємничувати яку заборонено.
У воєнний час природоохоронні організації й надалі виконують свою роботу: пишуть наукові обґрунтування для створення об’єктів ПЗФ, надсилають пропозиції/зауваження до повідомлень/звітів ОВД, шукають незаконні оранки та рубки.
І в нашій діяльності конче необхідні набори даних, які хочуть закрити. Серед них:
- дані Держгеокадастру (публічна кадастрова карта України; відомості Державного земельного кадастру).
Наразі є десятки випадків виділення паїв під незаконні оранки, власники яких скористалися воєнним станом, та ділянок під забудову в межах лісового фонду. Тому доцільно прибрати лише інформацію про земельні ділянки земель оборони, що можна зробити в кілька кліків.
- дані органів місцевого самоврядування (схеми планування території областей, районів, генеральні плани населених пунктів, плани зонування тощо; реєстр містобудівних умов та обмежень).
Це фактично дозволить забудовникам і далі безконтрольно нищити зелені зони під будівництво житлових комплексів та ТРЦ.
- дані Держгеонадр (інтерактивна карта ділянок надр, на які надано спеціальні дозволи користування надрами; перелік спеціальних дозволів на користування надрами (зокрема на користування нафтогазоносними надрами).
Ми пропонуємо розділити поняття нафтогазоносних надр (розголошення про дозволи яких дійсно можна призупинити на період воєнного стану) та дані щодо дозволів на видобуток торфу та розробку кар’єрів, які варто залишити в публічному доступі.
- дані державного кадастру родовищ і проявів корисних копалин та балансу запасів корисних копалин, дані державного кадастру та водний кадастр родовищ підземних вод; інформація про стан мінерально-сировинної бази України; оглядові геологічні карти.
- дані Держекоінспекції (річний план здійснення заходів державного нагляду; звіт про виконання річного плану здійснення заходів державного нагляду).
Такі звіти допомагають зорієнтуватися, чи були Держекоінспекцією виконані перевірки після наших офіційних звернень.
Закриття всіх цих даних з точки зору обороноздатності держави є дуже сумнівним. Оскільки в публічному доступі наявні високоякісні супутникові знімки, мапи OSM з позначенням усієї інфраструктури та піратські копії державного земельного кадастру.
До того ж, наразі не виконуються вимоги постанови щодо публікації навіть тих даних, які Мінцифри не хоче забороняти публікувати. Наприклад, реєстр лісорубних квитків та дані про підстави проведення санітарних рубок.
Після погодження заборони публікувати ці дані важлива робота багатьох екологічних організацій стане неможливою. Водночас увімкнеться зелене світло для недобросовісних суб’єктів господарювання.
Це суперечить курсу держави на вступ до ЄС і є нічим іншим як способом окремих бізнес-груп вирішити свої комерційні питання, прикриваючись війною.