16 грудня минулого року філія державної компанії «Адміністрація морських портів України» «Днопоглиблювальний флот» завершила тендер на проведення днопоглиблювальних робіт річки Прип’ять з очікуваною вартістю в 10 млн. грн. Переможцем стало ТОВ “Собі”, відоме одіозними гідронамивами піску на Десні. Офіційна назва робіт: «Послуги з поточного ремонтного черпання судноплавних річкових внутрішніх водних шляхів загального користування на українській ділянці р. Прип’ять».
Днопоглиблювальні роботи на Прип’яті передбачають розробку грунту на кількох перекатах, що утворилися в результаті наносів донних грунтів.
За технічними вимогами, протяжність ділянки Прип’яті на території України, яка потребує експлуатаційного ремонтного черпання, становить 18 км. Потрібно забезпечити гарантовані габарити суднового ходу на цій ділянці: глибиною – 160 см; шириною – 35 м; радіус заокруглення – 300 м. Шар наносів зніматимуть орієнтовно від 20 до 90 см. Для підтримки гарантованих габаритів водних шляхів на Прип’яті необхідно виконати ремонтне черпання в об’ємі 100 тисяч м3.
Утім, про проведення оцінки впливу на довкілля не йдеться, бо запланована діяльність визначена як «експлуатаційне ремонтне черпання». Роботи проходитимуть відповідно до Дорожньої карти поліпшення судноплавства на річках Дніпро й Прип’ять! Також за документами, роботи є частиною проектованого водного шляху Е40.
Міжнародний водний шлях Е40, довжиною 2352,8 км, входить до Переліку внутрішніх водних шляхів міжнародного значення, затвердженого Європейською угодою про найважливіші внутрішні водні шляхи міжнародного значення, до якого Україна приєдналася в 2009 році. Водний шлях Е40 проектується через територію Польщі, Білорусі та України та простягається від Балтійського до Чорного моря.
Проект не враховує потенційних загроз руйнування екосистеми річки, поширення радіаційного забруднення від порушених донних відкладів і особливостей проведення таких робіт на території Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника.
Насправді роботи під назвою «експлуатаційне ремонтне черпання» потрібно розглядати як підготовчі до реалізації проекту Е40 без дотримання вимог природоохоронного законодавства України, Європейського Союзу та низки міжнародних конвенцій, стороною яких є Україна. Днопоглиблювальні роботи на Прип’яті не можна віднести до категорії «експлуатаційне ремонтне черпання», адже після Чорнобильської катастрофи регулярні навігації річкою не здійснювалися 33 роки.
Цей проект не підтримується ані екологічним Міністерством України, ані державними агентствами водного та рибного господарства. У своїх листах всі вони наголошують на необхідності проведення процедури ОВД. Проект, частиною якого начебто є зазначені роботи, не затверджений в Україні жодним державним рішенням і не проходив стратегічну екологічну оцінку (СЕО).
Відповідно до підпункту 10 пункту 3, статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля: «будівництво глибоководних судноплавних шляхів, у тому числі у природних руслах річок, спеціальних каналів на суходолі та у мілководних морських акваторіях, придатних для проходження суден, а також каналів у протипаводкових цілях та гідротехнічних споруд підлягають оцінці впливу на довкілля».
Річка Прип’ять є транскордонним водотоком, і роботи з днопоглиблення, а тим більше випрямлення русла, повинні виконуватися з урахуванням положень Конвенції про охорону і використання транскордонних водотоків та міжнародних водних об’єктів. Відповідно до вимог чинного українського законодавства, європейських директив і положень Оргуської конвенції, такі проекти підлягають обов’язковому громадському обговоренню. Будь-які днопоглиблювальні роботи на річці мають узгодити з Басейновою радою річки Прип’ять.
Україна є Стороною Бернської конвенції, яка захищає дику природу, а вся пригирлова ділянка української Прип’яті відноситься до Смарагдового мережі (Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник, UA0000046).
Днопоглиблення річки змінить гідрологію місцевості – русла річки й заплави. А на цій ділянці – важливі популяції 66 видів, занесені до Резолюції 6 Бернської конвенції і 25 оселищ з Резолюцїі 4. Днопоглиблення на таких ділянках неприпустиме.
Найбільшим ризиком є загроза радіаційного забруднення води через підняття радіоактивних часток з донних відкладів, оскільки 100% робіт проводитимуть у межах зони відчуження ЧАЕС, де й був створений біосферний заповідник.
Через потенційні загрози ми закликали Уряд України забезпечити проведення комплексної процедури ОВД проекту річкового шляху Е40 і широке обговорення на національному рівні. Розділення проекту міжнародного річкового шляху Е40 на окремі фрагменти неприпустиме.
! Європейська Комісія не включила проект Е40 до пріоритетних інфраструктурних проектів ЄС саме через великі екологічні загрози, тому виконання днопоглиблення Прип’яті є марним використанням державних коштів.
Українська природоохоронна група звернулась до Генеральної прокуратури України та Секретаріату Бернської конвенції з відповідними скаргами.
Новина підготована в рамках участі UNCG у міжнародній кампанії #stop_E40