Ми обробляємо кейси з оцінки впливу на довкілля по всій країні, виявляючи небезпечні випадки й стаючи на захист природи. Кілька днів тому склали запит на надання матеріалів звіту по кейсу щодо створення річкового причалу на Кропивниччині (20228179868). Не очікувалось, що ця діяльність нестиме серйозну небезпеку, але інформацію в повідомленні подали в таких формулюваннях, що, навіть провівши невеличке розслідування, неможливо було встановити розташування та ступінь загрози від такої діяльність. Ми подали запит, щоб ознайомитись з текстом звіту з ОВД і встановити, чи є ця діяльність небезпечною для довкілля.
Отримана відповідь нас вкрай здивувала. У найкращих традиціях цензури КГБ з неї було чорним вимарано всю суттєву інформацію щодо суті планованої діяльності! Це пряме порушення Закону «Про ОВД» в частинах щодо надання інформації громадськості, а також щодо змісту інформації, наведеної в звітах з ОВД. Окрім того, це порушення права громадськості на участь у процедурі та порядку надання інформації громадськості, затвердженому Міндовкілля ( https://www.kmu.gov.ua/news/u-mindovkilli-vidnovili-robotu-reyestru-z-ovd-ale-z-pevnimi-obmezhennyami , https://mepr.gov.ua/news/39302.html , «Роз’язнення для громадськості» (https://cutt.ly/G8KqwEU та Наказом Міндовкілля від 15.06.2022 № 225). І навіть примудрилися порушити Конституцію України, оскільки за статтею 15 «Цензура заборонена»!
Закон України “Про правовий режим воєнного стану” у статті 8 перелічує заходи воєнного стану й саме ця стаття закладає правові основи для обмеження конституційних прав і свобод під час війни. Водночас жоден із заходів воєнного стану не стосується додаткових обмежень доступу до відкритої публічної інформації чи участі громадськості в ухваленні управлінських рішень. Пункт 11 частини 1 статті 8 дозволяє регулювати на рівні Кабінету Міністрів України передачу інформації через комп’ютерні мережі, а пункт 22 – вживати додаткових заходів щодо посилення охорони державної таємниці.
Виходячи з положень Конституції та чинного Закону “Про правовий режим воєнного стану”, органи державної влади в частині доступу до інформації та участі громадськості у процедурі ОВД можуть легітимно обмежити винятково роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Водночас режим доступу до публічної, зокрема екологічної інформації, порядок доступу (за запитом, шляхом особистого ознайомлення) до інформації, важливої в ухваленні рішення та порядок участі громадськості в процедурі ОВД, окрім аспектів безпосереднього доступу до Реєстру ОВД, залишається незмінним.
Ні Закон “Про правовий режим воєнного стану”, ні жоден інший не змінив режим доступу до документів з ОВД, в тому числі до інформації про місцерозташування планованої діяльності. Вона не набула статусу державної чи будь-якої іншої охоронюваної законом таємниці. Єдиним легітимним обмеженням щодо такої інформації є заборона її відображення в Реєстрі з ОВД у форматі Google карт. Згідно з чинними законами України «Про доступ до публічної інформації» та «Про оцінку впливу на довкілля», така інформація має надаватися за запитом чи на вимогу для ознайомлення у приміщенні уповноваженого органу без будь-яких обмежень.
Відсутність такої інформації в громадськості в ході процедури з ОВД фактично унеможливлює її участь у процедурі.
Діяльність зі створення власного причалу для відвантаження продукції бетонним заводом не є секретною. Інформація по звітах надається за персональними даними, включаючи дійсну айпі-адресу, і ці дані перевіряються.
Що це було? Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА вирішив відчути себе КГБ? Грубо ігноруючи закони, накази міністерства та Конституцію?
Це потребує пояснення в публічній площині. Ми вже звернулися з цього питання до Міндовкілля.