Три роки тому в Україні нарешті з’явився інструмент, за допомогою якого громадяни можуть хоч якось вплинути на проекти, які загрожують довкіллю. Мова йде про процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД). За ці три роки саме ОВД дозволила згуртувати небайдужу громадськість проти низки кричущих проектів. Приміром, у боротьбі з вітряками, які загрожують знищити мальовничий Боржавський хребет. Або в протидії будівництва заводу Кроноспан на Рівненщині, який забруднюватиме повітря в довколишніх районах.
Утім, величезні переваги процедури частково нівелюються її недоліками. Один з них – висновки з ОВД, що їх видають органи влади – обласні департаменти екології або Міністерство захисту довкілля. Висновок з ОВД є ключовим документом процедури. У ньому орган влади, проаналізувавши дослідження впливу та позицію громадськості, дозволяє проект або забороняє його. Очевидно, що підготовка якісних висновків з ОВД потребує роботи спеціалістів у різних галузях. І таких спеціалістів не вистачає.
Наприклад, відділ ОВД у Міністерстві захисту довкілля – це близько п’яти людей, яким катастрофічно не вистачає ні часу, ні кваліфікації розробляти якісні висновки з ОВД щодо всіх можливих типів проектів. Уявіть собі: ОВД може стосуватися і побудови гідроелектростанцій, і різноманітних заводів, і рубок лісу, і розбудови свиноферм, і десятків інших видів проектів. Щоб якісно оцінити, які впливи можливі, потрібно бути одночасно і гідрологом, і грунтознавцем, і ботаніком, і зоологом, і промисловим екологом, і хтозна-ким ще. Очікувати всіх цих компетенцій від п’ятьох людей, напевно, не варто.
Саме тому стаття 10 Закону Україні “Про оцінку впливу на довкілля” передбачає можливість створення експертних комісій з ОВД. До складу таких експертних комісій мають включатися різні фахівці, які б за потреби допомагали Міністерству чи обласним департаментам розробити якісний висновок з ОВД. Цілком логічний і виправданий варіант – мати перелік різних спеціалістів і, за потреби, звертатися до них за консультаціями і допомогою. Однак за майже три роки жодна експертна комісія створена не була.
Чому? За ці три роки Міністерство захисту довкілля так і не змогло розробити положення про експертні комісії та низку інших документів, які б регулювали роботу комісій. Без таких документів правові підстави для формування комісій відсутні, а їх створення – неможливе. Залишається незрозумілим, чому Міністерство не може полегшити життя собі, обласним департаментам і, найголовніше, нарешті покращити якість висновків з ОВД, сприяючи збереженню довкілля.
Українська природоохоронна група закликає Міністерство захисту довкілля нарешті розробити і затвердити документи, необхідні для створення експертних комісій з ОВД. Громадськість чекає цього вже три роки… Скільки чекати ще?